TALLER DE PAISATGE

Presències  i absències. Taller de paisatge

Fundació Palau // Escola Ceip Sagrada Familia de caldes d’estrac // sitesize

Objectius i descripció de l’activitat

A partir de les pintures de Caldes del pintor Vila-Puig el taller indaga sobre les formes de representació del paisatge i la seva construcció social des de la contemporaneïtat.

Objectius:

-Aprofundir sobre les formes contemporànies de representació del paisatge actual, tan a nivell conceptual, com vivencial.

-Treballar les representacions a diferents nivells i utilitzar metodologies de reflexió i de interacció amb l’entorn adequades a les edats i objectius.

-Analitzar les eines i formes de representació que podem utilitzar i adequar-les als destinataris del taller i activitats a fer.

-Experimentar la representació del paisatge de Caldes a partir de les relacions que hi establim.

-Aprofitar les possibilitats de connexió dels diferents nivells de representació del paisatge local, per construir una imatge complexa del seu reconeixement.

-Establir dintre de l’espai expositiu un diàleg entre el treball realitzat i l’obra del pintor.

 

Destinataris:

El taller s’adreça a l’Escola CEIP Sagrada Família de Caldes d’Estrac. Especialment pels alumnes dels cicles Mitjà i Superior.

Agents:

-Els professorat dels diferents grups i de les matèries compromeses en l’activitat, més la direcció del CEIP Sagrada Família.

-El servei educatiu de la Fundació Palau.

-Sitesize, com a directors i conductors del taller.

-Agents externs coneixedors del paisatge i la història local.

Sessions de taller

Les sessions de treball s’organitzen a l’entorn de la compressió del paisatge de Caldes a partir de l’obra de Vila-Puig i de la consideració de les accions culturals que construeix el paisatge contemporani.
Es concreten 4 sessions de treball més una sessió oberta i pública de retorn que caldrà concretar:

Sessió 1- Presentació del tema del taller de paisatge

Què coneixem, com connectem i reconeixem el paisatge de Caldes?

Què sabem de les formes de representació del paisatge i del seu valor de identificació amb ell? Com ens situem personalment i col·lectivament en relació als llocs?

 

 

 

 

 

 

Sessió 2- Visita guiada a l’exposició Fundació Palau


Aproximació al treball pictòric del paisatge representat per Vila-Puig a Caldes. Anàlisi i comentari sobre les fotografies de Maria Codina de 1916.

 

 

 

 

Sessió 3- Recorregut/ treball de camp

Revisitar els paisatges del pintor Vila-Puig a Caldes. Reconeixement del paisatge actual a partir d’un recorregut urbà.

 

 

 

 

 

A partir d’aquesta aproximació reflexionem sobre diferents qüestions del paisatge contemporani:

Com llegim ara aquests paisatges?

Des de quina mirada ens situem per comprendre el territori?

Pràctica de registre del paisatge amb diferents formats.

 

 

 

 

 

 

Sessió 4- Treball a l’aula

Els imaginaris i la representació dels paisatges de Caldes.

Exercici de representació i reflexió a partir del material de registre elaborat en el recorregut anterior:

-Com habitem el territori de Caldes?

-Quins sons els nostres imaginaris presents en relació al paisatge?

Maneres d’apropar-nos a la representació del territori i de visualitzar dinàmiques, inèrcies i la nostra pròpia acció personal o col·lectiva.

Intervenció expositiva. Sessió oberta de retorn a la Fundació

Elaboració d’un espai de trobada entre els diferents imaginaris paisatgístics representats.

Els continguts treballats i elaborats al taller es posaran en diàleg amb l’exposició Presències i desaparicions del pintor Vila-Puig. Amb aquesta finalitat es preveu des de l’inici del procés de treball l’establiment d’un diàleg entre la producció dels alumnes i la producció artística del pintor.

Deixa un comentari