Presències i absències. Taller de paisatge
Fundació Palau // Escola Ceip Sagrada Familia de caldes d’estrac // sitesize
Objectius i descripció de l’activitat
A partir de les pintures de Caldes del pintor Vila-Puig el taller indaga sobre les formes de representació del paisatge i la seva construcció social des de la contemporaneïtat.
Objectius:
-Aprofundir sobre les formes contemporànies de representació del paisatge actual, tan a nivell conceptual, com vivencial.
-Treballar les representacions a diferents nivells i utilitzar metodologies de reflexió i de interacció amb l’entorn adequades a les edats i objectius.
-Analitzar les eines i formes de representació que podem utilitzar i adequar-les als destinataris del taller i activitats a fer.
-Experimentar la representació del paisatge de Caldes a partir de les relacions que hi establim.
-Aprofitar les possibilitats de connexió dels diferents nivells de representació del paisatge local, per construir una imatge complexa del seu reconeixement.
-Establir dintre de l’espai expositiu un diàleg entre el treball realitzat i l’obra del pintor.
Destinataris:
El taller s’adreça a l’Escola CEIP Sagrada Família de Caldes d’Estrac. Especialment pels alumnes dels cicles Mitjà i Superior.
Agents:
-Els professorat dels diferents grups i de les matèries compromeses en l’activitat, més la direcció del CEIP Sagrada Família.
-El servei educatiu de la Fundació Palau.
-Sitesize, com a directors i conductors del taller.
-Agents externs coneixedors del paisatge i la història local.
Sessions de taller
Les sessions de treball s’organitzen a l’entorn de la compressió del paisatge de Caldes a partir de l’obra de Vila-Puig i de la consideració de les accions culturals que construeix el paisatge contemporani.
Es concreten 4 sessions de treball més una sessió oberta i pública de retorn que caldrà concretar:
Sessió 1- Presentació del tema del taller de paisatge
Què coneixem, com connectem i reconeixem el paisatge de Caldes?
Què sabem de les formes de representació del paisatge i del seu valor de identificació amb ell? Com ens situem personalment i col·lectivament en relació als llocs?
Sessió 2- Visita guiada a l’exposició Fundació Palau
Aproximació al treball pictòric del paisatge representat per Vila-Puig a Caldes. Anàlisi i comentari sobre les fotografies de Maria Codina de 1916.
Sessió 3- Recorregut/ treball de camp
Revisitar els paisatges del pintor Vila-Puig a Caldes. Reconeixement del paisatge actual a partir d’un recorregut urbà.
A partir d’aquesta aproximació reflexionem sobre diferents qüestions del paisatge contemporani:
Com llegim ara aquests paisatges?
Des de quina mirada ens situem per comprendre el territori?
Pràctica de registre del paisatge amb diferents formats.
Sessió 4- Treball a l’aula
Els imaginaris i la representació dels paisatges de Caldes.
Exercici de representació i reflexió a partir del material de registre elaborat en el recorregut anterior:
-Com habitem el territori de Caldes?
-Quins sons els nostres imaginaris presents en relació al paisatge?
Maneres d’apropar-nos a la representació del territori i de visualitzar dinàmiques, inèrcies i la nostra pròpia acció personal o col·lectiva.
Intervenció expositiva. Sessió oberta de retorn a la Fundació
Elaboració d’un espai de trobada entre els diferents imaginaris paisatgístics representats.
Els continguts treballats i elaborats al taller es posaran en diàleg amb l’exposició Presències i desaparicions del pintor Vila-Puig. Amb aquesta finalitat es preveu des de l’inici del procés de treball l’establiment d’un diàleg entre la producció dels alumnes i la producció artística del pintor.